Od 2024 roku wchodzą w życie zmiany w prawie jazdy. Co to oznacza dla kierowców seniorów?
Co z prawo jazdy po 65 roku życia?
Zgodnie z unijnymi przepisami osoby powyżej 65 roku życia muszą przejść obowiązkowe badania psychologiczne, jeśli chcą zachować prawo jazdy. Jeśli osoba nie zda egzaminu lub zda go z wynikiem negatywnym, traci prawo jazdy
Co z kierowcami po 70 roku życia?
15-letni okres ważności nie będzie już miał zastosowania do osób w wieku powyżej 70 lat. Seniorzy mogą uzyskać prawo jazdy ważne tylko przez pięć lat
Czy w wieku 80 lat można jeździć samochodem?
Samochody często dają osobom starszym niezależność, której nie chcą rezygnować. Wiele osób po prostu kocha jazdę. W Polsce nie ma górnej granicy wieku, powyżej której nie można siadać za kierownicą
Ciekawostka:
Inną wizją Komisji Europejskiej dla osób starszych jest wprowadzenie kursów odświeżających wiedzę dla kierowców powyżej 70 roku życia. Z kolei inne programy zakładają, że będą licencjonowane przez pewien czas, powiedzmy pięć lat. Jego rozbudowa będzie wymagała wielu badań i testów. Zdaniem ekspertów wymagania wobec starszych kierowców powinny być surowsze. Według nich osoby w wieku powyżej 75 lat powinny być badane co roku, a osoby w wieku od 65 do 75 lat – co dwa lata. Przeciwnicy tych rozwiązań przekonują, że wiek nie jest warunkiem koniecznym do tak częstych studiów. Twierdzą też, że młodsi kierowcy stanowią większe zagrożenie na drodze. Opublikowane regulacje są jednak wciąż w fazie projektu, co oznacza, że w nadchodzących miesiącach mogą ulec zmianie.
Źródło i foto: https://polskiobserwator.de/swiat/prawo-jazdy-po-70-roku-zycia-unia-europejska-szykuje-duze-zmiany/
Inną wizją Komisji Europejskiej dla osób starszych jest wprowadzenie kursów odświeżających wiedzę dla kierowców powyżej 70 roku życia. Z kolei inne programy zakładają, że będą licencjonowane przez pewien czas, powiedzmy pięć lat. Jego rozbudowa będzie wymagała wielu badań i testów. Zdaniem ekspertów wymagania wobec starszych kierowców powinny być surowsze. Według nich osoby w wieku powyżej 75 lat powinny być badane co roku, a osoby w wieku od 65 do 75 lat – co dwa lata. Przeciwnicy tych rozwiązań przekonują, że wiek nie jest warunkiem koniecznym do tak częstych studiów. Twierdzą też, że młodsi kierowcy stanowią większe zagrożenie na drodze. Opublikowane regulacje są jednak wciąż w fazie projektu, co oznacza, że w nadchodzących miesiącach mogą ulec zmianie.
Źródło i foto: https://polskiobserwator.de/swiat/prawo-jazdy-po-70-roku-zycia-unia-europejska-szykuje-duze-zmiany/